Sunday 29 January 2012

Kenapa kebanyakan orang senaman/bersukan, tapi tak kurus2 pun...

Banyak orang kat Malaysia ni lepas abis belajar kat university, n kerja, jadi berisi/gemuk. Sbb ape ek?

Aku pernah baca buku Kevin Zahari. Waktu tu aku ingat lagi ada Seminar Audit kat Dewan Annexe, Fakulti Perakaunan, UiTM. Buku ni kawan aku, Zulhelmi Latif yang beli. Harga die murah, kalo tak salah aku around rm60++ je.

So, pada aritu, seminar yang berlangsung pagi sampai petang tu, masuk la ke sesi petangnya. Kebanyakan peserta yang dah boring n ngantuk lepas lunch mula buat benda2 ngarut nak bagi xngantuk. Aku still igt waktu aku tgh baca buku tu, Fuaad Bin Kenali, bekas Partner E&Y (skrg CFO Astro), tgh bagi ucapan. Sgt la boring, so aku capai buku Kevin Zahari berjudul "Fitness 24/7", n start baca dr awal sampai abis. Korang nak tau, punya la semangat n khusyuk aku baca, abis je seminar tu, AKU DAH PUN KHATAM SATU BUKU TU. Dan aku tak tipu, sampai sekarang aku stil igt almost everything isi buku tu. Lebih igt drpd tuan punya buku tu, yg gemuk skrg ni. Hahaha. Jahat la aku ni.

Lepas dr aritu, aku cuma kongsi ape yg aku baca dekat kwn2 terdekat aku secara lisan je. Xtau la dorg peduli ke tak, tapi dis time aku decide nak post kat Blog aku ni, so dat sume org boleh consider idea yg aku nak bagi ni.

Dalam buku tu, dia ada berckp tentang 2 jenis training. Satu, Muscle Training. Dua, Lose Weight Training. Aku nak ckp pasal Lose Weight Training saja arini. Tu pun cuma partly saja out of the whole lose training punye cerita.

Bro, xsama bro gua cakap. Tak sama cara latihan org nak kurus dgn org nak wat muscle building. Walaupun ade sama jgk la kat certain part, tp rutin and diet utk org dua2 ni lain. Aku juz teringin nak ckp psl MITOS SALAH kebanyakan org psl nak jadi kurus ni.

Antara MITOS2 SALAH org Malaysia tentang kuruskan badan sampai dorg tak kurus2 ni antaranya ialah:
1) Latihan/senaman terbaik ialah pada waktu petang, bukan pagi.
2) Badminton ialah permainan utk kurang berat badan yang terbaik.
3) Minum air buah-buahan utk kurangkan berat badan.
4) "Lepas training berpeluh2, ko pekena nasi lemak, pe kes? xde effect la camtu.."
5) "Lepas makan, baru bersenam, supaya dia bakar balik"
6) Lebih bagus makan kuey teow atau mee, dari makan nasi.
7) Xperlu sarapan, lunch baru makan.
.........dan lain2

Satu Key Point yg aku nak highlightkan kat sini so that sume org faham ape yg dorg tgh wat/xwat is: - SOURCE of ENERGY

Kevin Zahari dalam buku die "Fitnese 24/7" menggambarkan tentang mengapa kita perlu tau Source of Energy kite so that kita leh wat lose weight training yg betul.

Kite ade 4 jenis sumber tenaga (source of energy) yang kita guna dalam hidup kita, especially waktu korg bersenam. Tp utk kite yg hidup kat negara yang aman damai dan byk makanan ni, kite biasanya akan gunekan 2 sumber pertama je, lagi 2 sumber kemudian tu, biasanya kat negara org yg kebuluran, or orang bukan Islam. Badan kita akan gunakan sumber berikut secara satu persatu utk ditukarkan menjadi tenaga:
1 - Karbohidrat (selalu digunapakai)
2 - Lemak (jarang digunapakai kerana badan kita terlalu byk lebihan karbohidrat)
3 - Protein (jarang sesgt digunapakai, sbb lemak pun jarang pakai..haha)
4 - Alkohol (sumber terakhir tenaga yang paling sikit digunakan)
Aku akan terangkan satu persatu dulu pasal peranan sumber2 kat atas ni dalam penghasilan tenaga utk badan kite. Aku malaih nak cakap guna bahasa sains, so aku guna bahasa korang senang faham.

Karbohidrat
Sayang2 sekalian, ketahuilah bahawa karbohidrat adalah sumber utama tenaga. Bila kita bersenam (aku bagi contoh, berjoging la ek), badan kita akan guna karbohidrat yg ada dalam badan kita utk jadikan tenaga semasa kita berlari. Karbohidrat ni datang daripada nasi, roti, pasta, subway, kuey teow, mee, bihun, dll, dalam kuantiti yang berbeza2. Walaubagaimanapun, kalau korg tak guna karbohidrat ni utk bekerja or bersukan (metabolisasi), lebihan karbo akan bertukar menjadi lemak yang akan tersimpan di dalam otot dan hati/limpa dalam bentuk glikogen.

Lemak
Hanya apabila badan kita dah kekurangan karbohidrat, badan kita akan mengambil lemak utk ditukarkan kepada tenaga. Tak seperti karbohidrat, lemak sgt susah nak dipecahkan (camtu la susah orang gemuk nak jadi kurus xtentu pasal). Lemak ni biasanya tersimpan di bawah kulit, abdomen, sekitar punggung, tangan dan kaki. Hanya senaman yang intensif dan dalam jangka masa yg lama akan memecahkan lemak. Sebab tu iklan yang kata latihan 20 minit sehari, 3 kali seminggu tu -----> pembohong. Korang kena displin, berlatih/bersenam secara kerap dan gigih, utk dapat hasil yg berkesan. Bukan hangat2 taik....tooooot.

Protein
Hanya apabila badan kita dah kekurangan karbohidrat dan lemak, badan kita akan mengambil protein dari otot utk ditukarkan kepada tenaga. Diharap kita tak sampai ke tahap ni la ek, sebab keadaan ni akan menyebabkan kita mengalami kerosakan pada otot2 badan kita, dan pegecutan otot berlaku. Perkara camni selalunya berlaku bila kita melakukan latihan endurance dalam keadaan melampau, atau kita dalam keadaan kebuluran.

Alkohol
Dlm kata lain, kehadiran alkohol bermaksud ada kalori tegar dalam badan. Kalori ni la yang digunakan sebagai tenaga. Tapi, kes cmni hanya berlaku jika ada alkohol dalam badan. Bermaksud kebanyakan manusia tak akan sampai ke tahap penggunaan alkohol oleh badan utk penghasilan tenaga.

So setakat ni, faham???? Dah boleh fikir sendiri kenapa mitos2 di atas salah???? Dah faham kenapa latihan n senaman kita tak membantu kita kurus skit pun???? Nak aku terangkan???? Boleeeeehhhhhhh....

Okay, salahnya kita ialah KITA BERSENAM DALAM KEADAAN BADAN MENGANDUNGI KARBOHIDRAT YANG BANYAK.

Kurangkan sumber karbohidrat sebelum bersenam
Kalo org yg nak bina otot, or masuk pertandingan sukan, tak pe ah. Sebab dorg bukan nak kuruskan badan. Badan kita mempunyai paling kurang karbohidrat apabila kita bangun pada waktu pagi. Pengambilan terakhir karbohidrat kita adalah pada waktu dinner, which is pada pukul 8-9 malam sebelumnya. Kalau korang bangun tido kul 7 pagi, ini bermakna, selama 9-10 jam badan kita dah menggunakan karbohidrat yg banyak ketika tidur. So, sumber tenaga bersukan pada waktu pagi tu akan datang drpd....???? YA!!! LEMAK!!!! FAT!!! Faham tak?

Kalo korang rancang nak bersenam pada waktu petang, pastikan korang makan 3-4 jam sebelum korang bersenam, supaya pengambilan tenaga ketika bersenam adalah dari lemak, dan bukan karbohidrat. Kalo korg nak makan between lunch n senam petang, korg amik la makanan yg kurang gula n lemak, mcm kacang or oat cookies.

Buah-buahan adalah makanan yang tinggi kandungan karbohidrat
Korang boleh minum minuman buah-buahan, tapi bukan 3-4 jam sebelum bersukan. Sebab minuman buah-buahan mengandungi sumber gula (karbohidrat). Nak tanya sikit korang yg kononnya minum air buah-buahan utk kurangkan berat badan, nape korang kata minum air buah boleh kurus? Camne ek air tu wat kita kurus lak? Sebenarnye memang minum air buah-buahan yang berserat tinggi macam kiwi, pisang, berry, tembikai, apple, jambu batu, kurma boleh mengurangkan rasa lapar, which is, in turn, korang tak makan lebih2 bile lunch or dinner. Tapi stil, before bersenam, kurangkan minum or makan buah-buahan okay? Boleh?

Makan buah-buahan selepas bersenam, 30 minit sebelum lunch/dinner, adalah digalakkan.

Makan/minum lepas bersenam, untuk ganti tenaga dr karbo n lemak yang dah ilang
Ada orang cakap, "Dah berpeluh-peluh buang lemak, makan nasi plak, so sama je la". Sebenarnya, itu la cara yang betul. Kalo korg makan sebelum bersenam, again, karbohidrat akan berkampung dalam badan korang. Then, korg akan guna karbohidrat sbagai tenaga korg waktu bersenam, bilenye korang nak bakar lemak camtu?? Ada faham??? Lepas bersenam, minum air bertenaga mcm Gatorade, 100 plus, Pocari Sweat, Revive, dll...dan makan balik karbohidrat pada kadar sederhana utk gantikan tenaga yg dah hilang sewaktu bersenam. Ingat, bila korang dah guna tenaga dari lemak, korang dah pun kurang dua sumber tenaga utama badan korang iaitu karbo n lemak. Ganti la balik dgn makan, jgn xmakan. So, sekarang kita dah tahu kan yang sebelum ni kita bodoh dok dgr mitos org len yg tak betul.

Pilih diet yang sesuai
Diet bukan tak makan. Diet adalah pilih makanan yang kurang lemak atau bersesuai dgn jadual senaman kita. Do not skip any meal. Sbb bile korang ponteng sarapan, korang tipu la kalo korang kata tak lapar gila bila waktu lunch. Pastu, end up, korang makan byk jgk. Boleh nak sarapan or nak makan, tapi memilih la sikit. Orang melayu kita selalu ckp, mana boleh tak makan nasi. Memang la btul, tapi korang pun xboleh la sgt nak kurus cepat. Orang melayu dulu2 mmg makan nasi, tp dorg wat pe tiap2 ari?? Dorg menanam sawah, berkebun, jadi buruh...korang?? Kena matahari sikit pun dah bising. Aircond xjalan pun dah complain, xnak keje. Alasan la korang punye nasik tu. Sekali sekala makan la Subway ke, Pasta ke, Roti Naan ke, Ayam + Potato ke...

Pilih sukan yang sesuai
Tak semua sukan boleh cepat kuruskan badan. Bagi aku, sukan yang terbaik ialah berjoging. Joging menggunakan keseluruhan badan. Dada, abdomen, paha, betis, punggung, tangan, dan organ dalaman kita bertindak cergas ketika berjoging. Berenang pun bagus, kita menggunakan hampir keseluruhan badan bersenam ketika berenang. Berenang jgk memperbaiki pernafasan kita dan jantung. Badminton adalah sukan yang sesuai sekiranya korang stil 35 thn dan ke bawah. Org yang berumur 35 thn ke atas berhadapan risiko serangan jantung sekiranya bermain badminton. Berbasikal adalah sukan yang menarik, tapi membakar lemak 3 kali kurang drpd berjoging, n hanya difokuskan di bahagian kaki.

Disebabkan idea aku byk dtg dari buku Kevin Zahari tu, dan aku tak pernah pegang lagi buku tu lagi sejak kali terakhir pada seminar tu, aku cadangkan korang dapatkan sendiri buku tu di kedai2 buku berhampiran (jika masih ada) utk tau lebih lagi pasal cara bersenam yang betul.

Judul buku = Fitness 24/7 by Kevin Zahari

Dan, pada kesempatan ni jgk aku nak ajak korang lawati blog running eyklfunrunners@blogspot.com utk tau pasal running event yang best2 utk korg join and sama2 kekalkan fitness dan kesihatan badan pada tahap yang ideal, sampai la kita tua dan, dot dot, dot...

Diharap artikel ni dapat bantu kawan2 aku yang betul2 nak kuruskan badan. Sama2 kita berusaha.

No comments:

Post a Comment